Wednesday, July 13, 2011

SALT IV

Sebenarnya SALT IV telah mengubah saya... dan sebab itulah saya buat blog baru ini!
Apakah itu SALT? 
SALT : School of Acting Justly, Loving Tenderly and Treading Humbly with God (Micah 6:8).
Program ini mengajar saya banyak perkara, bukan sahaja 1.persepsi mengenai penglibatan diri dalam politik, 2.pelayanan gereja terhadap umat manusia yang memerlukan, tapi buat saya rasa 3.ingin memperbaharui diri, fikiran dan 4.sosial networking yang lebih baik.

Masa: 18 Jun 2011-2 July 2011
Tempat: Kg. Lomunu, Penampamg (Base Camp) Kg. Buayan & Kg. Terian (Exposure Site)

Our Banner

Participants at St Micheal Church, Penampang
Participants with respected Dtk Patrick
Kg. Tampasak, Penampang. Lawatan & belajar tentang kesan Empangan Babagon dibina terhadap penduduk kampung. Antara aktiviti ialah temu bual penduduk kampung dan lawatan Taman Herba. 
Hinompuka Cafe, menyediakan sajian tradisional Sabah.
Seriously makanan dia sooodaaap!

Dalam perjalanan menuju ke Kampung Buayan & Terian, Sambil menikmati keindahan alam, terutama sungai yang bersih dan nyaman, air pun boleh terus masuk botol dan minum!

Gambar kenangan selepas menjalankan aktivi bersama pelajar SK Buayan.

Role play Blockade dan ada juga role play Batu sumpah. Tujuan untuk lebih mengenali dan mendalami perasaan penduduk dan cara mereka membantah pembinaan empangan Kaiduan.

First time naik rakit! Memang best!

Selepas Sukaneka dgn Pelajar SK Buayan.

Lawatan dan gotong-royong di PowerHouse Kg. Buayan. Owh ya, Selepas saya digigit lintah! huh!

Bersama penduduk Kampung selepas sesi temubual.


 Inilah serba-sedikit mengenai program SALT.Kalau saya cerita tentang pengalaman saya menyertai SALT, mesti tidak cukup blog ne. Antara kenangan yang tidak dapat dilupakan ialah perjalanan (Jalan kaki) ke Kampung Buayan, yang mengambil masa selama 12 jam iaitu bermula dari 
Kg. Timpango-Kg. Tampayasa-Kg. Tiku-Kg. Buayan.
Seksa tidak terkata! angkat beg yg berat dgn makanan plus beras, naik bukit, turun bukit, masuk jalan hutan, redah sungai, naik rakit. Memang pengalaman la! Dengan lipas masuk seluar saya dalam perjalanan ( Sa benci Lipas!!!) .. tp sejujurnya.. semua sakit badan dan tulang-temulang berbaloi sebab dapat menikmati keindahan Kg. Buayan..... Tidak pernah dalam hidup saya, jumpa tempat secantik itu... (Second place after heaven) Datanglah Ke Kg. Buayan kalau tidak percaya... kami refill saja air di sungai.. tetap bersih dan tidak sakit perut.. Seriously BEAUTY OF NATURE.
Ini juga ialah antara program yang paling bersejarah dalam hidup saya. 

Antara pengajaran penting yang melekat di kepala otakku:-
>Real beauty of nature given by God<
>Kindness of villagers<
>Don't depend/trust anybody's word before making
my own experiments/collective information and conclusion.<
>"Whoever claim I am the one who knows the whole truth is bullshit"<
>"Siapa yg tidak belajar permainan politik,
dia akan dipermainkan"- Mary Giun, PACOS TRUST<
>"Saya tidak boleh rasa diri hebat, jika tidak saya akan berhenti belajar" <
>Speak what in your mind and get respond to evaluate and analyze.<
>FIGHT FOR YOUR RIGHT!<
Anyway, miss every single moment there..
Thanks a lot S.A.L.T IV!!!





2 comments: